Tuesday, February 26, 2008

MAHASISWA DAN POLITIK


MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI


Dalam persoalan mahasiswa dan politik ini menarik

apabila mendengar penyataan Tok Pa seperti yang

ditonjolkan oleh Hanif, "Pelajar dengan matlamat

belajar, mengikuti segala kurikulum danko-kurilulum. ..".

Malah ditambahkan lagi dengan perhebahkan dengan

peruntukkan rang undang-undang untuk mengambil

tindakan kepada mahasiswa yang terlibat dengan politik.


Saya fikir fenomena yang ada di Malaysia ini cukup

berbeda dengan situasi di barat. Pintu untuk bersuara

dan berpatisipasi dengan arus perdana ini dibuka

selebar mungkin. Sebagai contoh di UK, mahasiswa disana

diberi ruang seluas-luasnya untuk terlibat dalam

politik. Malah hampir setiap mahasiswa mempunyai parti

yang disertainya samada Parti Buruh atau Konservatif.


Dalam hal ini, yang menarik adalah pihak universiti

sehinggakan memberi cuti khas malah diberi kredit

untuk mereka yang mempunyai program politik atau

agenda khas dalam politik. Dalam hal ini juga, mahasiswa

mempunyai kuasa lobi yang kuat di dalam menentukan

parti yang bakal memerintah dan pembentukkan dasar

polisi negara.Mahasiswa yang mempunyai parlimen

mahasiswa 'StudentUnion' memberikan satu kuasa

suara dikalangan mahasiswa di dalam mengenengahkan

satu-satu perkara.


Berhubung kait dengan perkara yang sama juga berlaku

di Indonesia, jika berlaku PEMILU atau Pemilihan Umum,

parti-parti yang bertanding perlu untuk mendapat

mandat dan konsen daripada 3 badan terbesar negara.

Pertamaadalah Muhammadiyyah, kedua, Nahdatul Ulama

dan Ketiga adalah Mahasiswa. Ketiga-tiga entiti ini

memnentukan jatuh bangun sesebuah regim kerana

mobilasi serta suara besar yang mereka miliki.


Dalam halnya Malaysia,sejak AUKU dikuatkuasakan

kehidupan mahasiswa di institusi-institusi pengajian

tinggi dikawal secara khusus oleh Kaedah Tatatertib

Pelajar (1975). Pelbagai bahagian di dalam akta ini

yang secara langsung mengongkong kebebasan pelajar

yang selama ini dikecap oleh mereka. Malah penyertaan

pelajar dalam politik, aktiviti-aktiviti luar kampus

dan persatuan luar turut dibataskan.Persoalan pokok

ingin dilontarkan adalah AUKU selepas hampir empat

dekat perlaksanaannya. Didalam makalah ini telah digariskan

beberapa kesan langsung akibat penguatkuasaan

ke atas pelajardan gerakan mahasiswa umumnya. Antaranya :


1. Nilai-nilai individualistik dan materialistik samakin merata

menebal di kalangan pelajar.Rata-rata bertanggapan universiti

tidak labih daripadamenara gading buat mendapat segulung ijazah dan

seterusnya mendapat pekerjaan yang baik semata-mata.Malah

semakin terhakis nilai-nilai untuk memikirkan apa yang berlaku

kepada masyarakat luar apatah lagi menilai perkembangan politik

semasa yang boleh mempengaruhi masa depan dan nasib bangsa.


2. Budaya takut atau ‘culture of fear’ mula mencengkam pelajar.

Masing-masing memikirkan masa depan dan nasib sekiranya

mereka malanggar AUKU.Budaya ini akhirnya menyebabkan

mahasiswa terus takutuntuk mencuba, menyoal, mengkritik

dan mengemukakanidea serta gagasan baru ke dalam

masyarakat. Ini ditambahkan dengan ancaman pelbagai

undang-undang di luarkampus yang seakan sama sifatnya

dengan AUKU telah digubal atau dipinda oleh pemerintah seperti

AktaKeselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Rahsia Rasmi(OSA)

dan Akta Hasutan. Tekanan dan prejudis pihakpentadbir kepada

pelajar yang agak kritikal turut meransang perasaan takut di

kalangan mahasiswa.


3. Tidak ada lagi slogan ‘Mahasiswa JurubicaraMasyarakat’

kerana mereka sudah tidak peduli apa yang berlaku di sekeliling

mereka atau hilang upaya untuk melakukan sesuatu.

Masyarakat lebih yakin kepada kumpulan lain seperti parti

politik untuk menyelesaikan masalah mereka.


4. Penumpuan kegiatan pelajar hanya sekitar kampus sahaja.

Pelajar-pelajar hanya berminat menyertai program-program

bersifat rekreasi, sukan dan bersifat hedonistik. Hanya segelintir

kecil yang masih bersemangat untuk mengikuti program-program

pembangunan intelektual yang membincangkan isu-isu semasa mahupun

berbentuk ilmiah.


5. Pelajar mula hilang minat untuk menghayati dan menganalisa keadaan

politik tempatan mahupun antarabangsa jauh sekali untuk melibatkan

diri secara aktif.


6. Pelajar mula disibukkan dengan politik kampus yang secara tidak

langsung mendatangkan kesan negatif terhadap perpaduan pelajar.

Seringkali pelajar akan terjebak dengan semangat kepuakan yang

masing-masing cuba mengangkat darjat puak mereka pada masa yang

sama memperlekeh puak yang lain. Di mana-mana sahaja apabila

menjelangnya pilihanraya, akan wujud dua kelompok besar yang

saling berlawanan antara satu sama lain. Malah ketegangan tetap

berterusan di luar musim pilihanraya kerana setiap kelompok akan

berebut-rebut mencari ahli bagi terus menyokong dasar perjuangan

masing-masing.


7. Polarisasi kaum di kalangan pelajar juga semakin ketara. Penubuhan

persatuan pelajar mengikut kaum turut meransang polarisasi tersebut.

Hampir semua universiti di Malaysia mempunyai persatuan yang mewakili

kaum masing-masing sama ada berbentuk bahasa atau persatuan kebudayaan.

Ini menjarakkan lagi proses interaksi antara pelajar kerana biasanya

kegiatan pelajar yang dijalankan lebih mengutamakan kepentingan,

minat dan kecenderungan anggota kumpulan etnik tertentu.Di sini jelas

kepada kita AUKU bukan sahaja telah menyebabkan wujudnya budaya baru

dalam masyarakat pelajar tetapi yang labih parah lagi apabila lahirnya polarisasi

yang agak ketara di kalangan pelajar. Pelbagai pertubuhan pelajar baru lahir dan salingmengadu-domba dan memperlekehkan antara satu sama lain.Apa

yang pasti pengongkongan dan tekanan dari AUKU ini telah memaksa golongan

pelajar untuk menumpukan perhatian mereka kepada isu dalaman yang

kurang penting yang terdapat di kampus daripada melihat isu umat yang

lebih besar dan penting di luar kepompong mereka. Inilah yang akhirnya

menyebabkan kecenderungan untuk mereka bercakaran sama sendiri dan

memikirkan isu-isu ranting lebih parah.


Bergelar mahasiswa bererti manusia yang boleh tidur ditilam empuk,

berjalan atas tikar merah,

mampu berbicara/ berbahas dengan bapak menteri

sebagai seorang intelektualis muda bukan pencacai.

Bergelar mahasiswa juga bererti kita mampu makan ditikar mengkuang,

duduk berdamping dengan pesawah atau petani,

membantu menyelesaikan masalah mereka,

sebagai Aktivis, bukan Pendibisuris!

Yang bijak tetapi bisu dalam menyatakan kebenaran.

Belakang kita api,Di depan kita duri,

Namun, kita sudah tidak bisa berundur lagi,

Perkukuhkan tekad, perteguhkan azam Perjuangan

yang hakMenidakkan yang batil.




Bilal D4.5

10.59 pagi

www.saifullahzulkif li.blogspot. com

No comments: